Saturday, October 11, 2008

Cerita Duit Raya.

Alhamdulillah, raya tahun ni dapat lagi aku bernafas di atas bumi ini bagi meraikan bersama sama dengan seluruh umat islam. Walaupun pada malam raya aku menulis dan bercerita betapa aku di kurniakan kesihatan yg baik untuk raya kali ini, namun tuhan itu lebih mengetahui. Pagi raya, lepas pagi raya aku terus di serang sakit tekak yang teruk. aduh...setengah hari aje aku beraya... lepas tu tido..tido..tido.. aku tak larat dah nak bangun. tak dapat la aku nak berjumpa sangat ngan saudara mara yang silih berganti datang ke rumah, apatah lagilah nak tolong mak ayah layan orang datang. Aku asyik tido. Serius.. aku tak larat langsung nak bangun. Sakit tul badan ni. haram tul. Ini la di namakan takdir. Makanya aku terima ajelah. Tapi dalam kesakitan itu, ada nikmat juga yang tuhan bagi pada aku.. pada tahun2 yang sudah.. aku dah lama tak dapat duit raya( dah berapa tahun ntah, aku dah lama tak merasa duit raya pun..maklum le dah tua weii...). Tapi tahun ni..dalam aku tido2 aje nyambut raya.. tau2 aje..abang aku hulur RM50 pada aku..bagi duit raya.. aku dalam mamai2 tu ambik aje le... rejeki namanya...huhuhu... tengah aku ngerang2 dok sibuk cakap nak pi klinik nak cucuk...dah tak larat dah nak tanggung rasa demam batuk selsema ni ( klinik tutup pulokkk.) mak aku tetiba aje bagi aku duit raya RM50. Aku pun heran.. amik aje le... kekek!! tu belum kira ayah aku bagi lagi... uishh... abang atas aku nyaris2 aje nak bagi aku gak duit raya tapi loan dia tak masuk lagi...uish..kalo le loan dia masuk..mau dekat RM200 ++ duit raya aku tahun ni. Ini la di namakan rezeki datang bergolek. Alhamdullilah.. aku pun dah terusik duit bayor motor aku ni sebb gatal pi beli baju raya. dapat le aku bayor motor..yeaahaaa... dalam sakit dan kepayahan ada kenikmatan. syukur !


Urmm.. dalam menempuh hari2 yg payah setiap hari, kekadang aku ni kurang sabar.. sering menyalahkan takdir dan nasib diri. Bila salahkan takdir dan nasib..paham2 lah sebenarnya aku murungut pd sape kan? tak baik sungguh aku ni. Sikap kurang sabar aku ni kekadang aku naik menyampah. Aku sedar..aku cuba nak lebih sabar... tapi... eeii... macam nak cuba berenti merokok la... susah nya!!!... Tapi bila kekadang dapat durian runtuh macam ni... barulah aku terbehenti sejenak memandang ke dalam diri. Tuhan tu maha pemurah.. kekadang bila dia sekat kenikmatan aku jadi tak keruan..tak sabar... Bila di berinya kenikmatan dan rezeki..aku cepat benar lupa dan terlupa akan kenikmatan itu. ya tuhan.. ampuni hambamu yang lemah ini.


Hari raya kali ni, banyak memberi aku satu pengajaran dan pengertian.


salam.

No comments: